تبلیغات
ازدواج سالم و پایدار - شباهت ها و تفاوت های عقد موقّت با ازدواج دائم...
 
ازدواج سالم و پایدار
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : "خلیل"
پیوندها
نویسندگان
لینک های ویژه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
کد حباب و قلب
شباهت ها و تفاوت های
عقد موقّت(صیغه) با ازدواج دائم

     مرحوم امام خمینی(ره) و دیگر مراجع عِظام تقلید بطور مفصّل و کامل در رساله های عملیه شان به احکام و ضوابط عقد موقّت و مُتعه یا همان صیغه پرداخته اند، اگر چه بعضاً فقهاء از جمله حضرت امام راحل  به بحث اِباحۀ مُتعه نپرداخته اند امّا بعضی دیگر  مانند صاحب جواهر(ره) بحث مفصّلى در این زمینه دارند.


     امروزه به طرح بحث از اباحۀ ازدواج موقّت و مُتعه شدیداً نیاز است، چون از یک طرف مدّعى زیاد است و از طرف دیگر اوضاع و احوال زمان ما ایجاب مى کند که روى آن دقّت شود، زیرا ممکن است بسیارى از مشکلات جوانان با استفاده از ازدواج موقّت حلّ شود.


     ناگفته نماند که  بعضی از جوانان اهل سنّت به همین جهت که مذهبشان مشکل آنان را در این زمینه حل نمى کند، به مذهب حقّۀ جعفری و شیعه گرایش پیدا کرده اند. در این مبحث به جهات اشتراک و افتراق بین ازدواج دائم و موقّت می پردازیم.


     عدم آگاهى از تعریف صحیح ازدواج موقّت موجب اشکالاتى شده است. گاهى توهّم شده است که متعه چیزى غیر از ازدواج است در حالى که شکّى نداریم که ازدواج موقّت و متعه قسمى از نکاح و ازدواج است یعنى نکاح و ازدواج بر دو قسم است: دائم و موقّت، و به همین دلیل ازدواج موقت در اکثر احکام با ازدواج دائم یکسان است و تنها در بعضى از احکام با آن تفاوت دارد.


شباهت های ازدواج موقّت
با ازدواج دائم


     جهات  مشترک بین ازدواج موقّت و دائم در پنج قسمت خلاصه مى شود که به شرح زیر است.

    1 - فرقى در محرّمات ازدواج بین ازدواج دائم و موقّت نیست، نه محرّمات نَسبى و نه محرّمات سَببى و نه محرّمات رَضاعى و تمام نساء محرّمات و محلّلات در ازدواج موقّت و متعه هم هست.


    2 - ازدواج موقّت و مُتعه هم همچون ازدواج دائم صیغه لازم دارد و باید جامع شرایط و با لفظ صریح اَنکَحتُ، زَوّجتُ و مَتّعتُ باشد و تعیین زوجین و مَهر نیز لازم است و اختیار و بلوغ در آن شرط شده است که در نکاح و ازدواج دائم هم تمام این شرایط وجود دارد.


    3 - به عقیده بسیارى از فقهاء اِذن ولى که در عقد دختر باکره لازم است، فرقى بین نکاح و ازدواج دائم با موقّت نیست، یعنی اِذن و اجازه ولی در عقد ازدواج موقّت و مُتعه هم همچون عقد دائم شرط است.


    4 - تمام احکام وَلَد و فرزندی که نتیجه ازدواج دائم است در وَلَد و فرزندی که نتیجۀ عقد موقّت و مُتعه است هم هست، از جهت محرمیّت، ارث، نفقه، حضانت، ولایت و ...


        5 - همان گونه که در طلاق عقد و ازدواج دائم عدّه واجب است در عقد و ازدواج موقّت و مُتعه هم بعد ازجدائی       با اتمام مدّت یا با بذل مدّت از طرف زوج و بذل  اُجرت از طرف زوجه عدّه لازم و واجب مى باشد، البتّه عدّۀ عقد موقّت، کوتاه تر و دو حیض کامل است ولى عدّه در عقد دائم، دو حیض کامل و یک لحظه از حیض سوّم است و در مَن لا تَحِیض یعنی کسی که حیض نمی بیند در طلاق عقد دائم سه ماه و در جدائی یا بذل در عقد موقّت و مُتعه  45 روز است.

تفاوت ها و فرق های بین ازدواج دائم
و ازدواج موقّت


       موارد مهم و عُمده جهات افتراق بین عقد و ازدواج موقّت مُتعه با عقد و ازدواج دائم سه مورد است که اختصاراً به بیان آن می پردازیم.


     1 - در عقد دائم مدّتى نیست و زمان مشخصی ندارد، بلکه دائمُ العُمر، همیشگی و ابدی می باشد ولى در عقد و ازدواج موقّت و مُتعه ذکر مدّت لازم است و از مسائل قابل توجّه این است که بسیارى از فقها فتوى داده اند که اگر ذکر مدّت نشود به عقد و ازدواج دائم تبدیل مى شود، البته بعضی از فقهاء معتقدند که اگز در عقد موقّت مدّت ذکر و تعیین نشود عقد باطل و بلا اثر است و از اینجا معلوم مى شود که عقد موقّت و عقد دائم هر دو داراى یک ماهیّت مستقلّ هستند نه این که این دو قسیم ازدواج باشند.


    2 - نفقه، ارث، حقُّ القِسم در عقد و ازدواج موقّت و مُتعه وجود ندارد اگر چه در همین جا بعضى گفته اند که اگر شرط کند لازم مى شود که بعضی این را هم قبول ندارند ولی این موارد در عقد و ازدواج دائم وجود دارد و اینها نشان مى دهد که این دو عقد هر کدام ماهیّت مستقلّ هستند و اگر قسیم نکاح و ازدواج می بودند نباید رابطه آنها اینقدر تنگاتنگ باشد.


    3 - در عقد و ازدواج دائم مشهور فقهاء گفته اند که خروج از منزل و مسافرت رفتن بدون اِذن و اجازه زوج و شوهر جایز نمی باشد ولى در عقد و ازدواج موقّت و مُتعه چنین نیست، امّا کارى که منافى حقّ زوجیّت است زوجه نباید انجام دهد.


     از این بیان معلوم مى شود که اشکالات سخیف و بى پایه اى را که افراد بى اطّلاع بر عقد متعه وارد کرده اند وارد نیست مثلا عقد متعه را شبیه زنا دانسته اند در حالى که صیغه دارد و تمام شرایط صیغه در آن معتبر است و حتّى معاطات در آن جایز نیست. و یا این که گفته اند که یک زن در آن واحد متعه چند نفر واقع مى شود، در حالى که چنین نیست، چون اگر دخول حاصل شود عدّه دارد و نمى تواند با چند نفر شوهر کند، پس این حرفها بى اساس است.


     با توجّه به مطالب گذشته علاوه بر این که اشکالاتى که ناشى از جهل و تعصّب و عدم آگاهی از تعریف مُتعه است  وارد نمى شود، دو نکته مهم دیگر هم ظاهر مى گردد.


   1 - ما مى توانیم براى مشروعیّت مُتعه به اِطلاقات ادلّه نکاح متوسّل شویم. به عنوان مثال وقتى آیه مى فرماید: « وَ اَنکِحوا الَایامَى مِنکُم » انَکِحوا اطلاق دارد و شامل نکاح دائم و موقّت مى شود، و یا وقتى روایت مى فرماید: « تَناکَحوا تَناسَلوا... » و یا « اَلنِّکاحُ سُنَّتى... » به همه این اطلاقات و عمومات مى توان استدلال کرد.


  2 -بعضى معتقدند که حکم مُتعه مسلمّاً در شریعت اسلام بوده امّا آیه « وَالذین لِفُروجِهم حَافِظون اِلّا عَلى اَزواجِهم » آن را نسخ کرده است چون قرآن مى فرماید: انسان مسلمان کسى است که جزء با زوج و مِلک یمین خود نزدیکى نداشته باشد و زوجه موقّت زوجه نیست پس این آیه، آیه 24 سوره نساء را که دلیل تشریع نکاح موقّت است نسخ مى کند.


   اما همانطور که عرض کردیم، ازواج شامل عقد موقّت هم می شود، پس هرگز این آیه ناسخ نیست و شاهد آن این است که در روایات شیعه و اهل سنّت اطلاق کلمه نکاح و زواج به مُتعه شده است. روایات اهل سنّت در صحیح بخارى و صحیح مسلم و کتاب هاى دیگر آمده و در کلمات فقهاى آنها هم از مُتعه تعبیر به زواج شده است. امّا در احادیث شیعه روایات زیادی در این زمینه وجود دارد. در باب اوّل نکاح موقّت، صاحب وسائل احادیث زیادى نقل مى کند که در مورد مُتعه تعبیر به زواج و نکاح شده است، پس با توجّه به این مطالب عقد موقّت و مُتعه هم نکاح و ازدواج محسوب می شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :

 
   

گالری عکس بازیگران سینما

کتابخانه الکترونیکی

قالب وبلاگ

گرافیک کامپیوتری opengl