تبلیغات
ازدواج سالم و پایدار - ازدواج موقّت و مُتعه در آئینۀ روایات ...
 
ازدواج سالم و پایدار
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : "خلیل"
پیوندها
نویسندگان
لینک های ویژه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
کد حباب و قلب
چهارشنبه 6 آبان 1394 :: نویسنده : "خلیل"
... ازدواج موقّت و مُتعه در آئینۀ روایات ...

        1 - ابا بصیر می گوید: از امام باقر(ع) در باره مُتعه پرسیدم، امام فرمودند: مُتعه در قرآن نازل شده است «  فَما استَمتَعتُم بِه مِنهُنَّ فَآتوهُن أُجُورَهُن فَریضَة وَ لا جُناحَ عَلیکُم فِیما تَراضَیتُم بِه مِن بَعدِ الفَریضَة، یعنی و زنانى را که از آنها تمتّع مى‏گیرید واجب است که مهرشان را بدهید. و پس از مهر معیّن، در قبول هر چه هر دو بدان رضایت بدهید گناهى نیست. » ( آیۀ 24 سورۀ نساء )

       2 - امام رضا(ع) فرمودند: رسول خدا مُتعه را حلال نمود و تا هنگام وفات نیز آن را حرام نکرد.

       3 - شخصی از امام باقر(ع) در باره این آیه پرسید: « وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدیثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَنْ أَنْبَأَکَ هذا قالَ نَبَّأَنِیَ الْعَلیمُ الْخَبیر، یعنی آن گاه که پیامبر با یکى از زنان خود رازى در میان نهاد، چون آن زن آن راز را با دیگرى باز گفت، خداوند پیامبر(ص) را از آن قضیه آگاه کرد و او پاره ‏اى از آن راز را بر آن زن آشکار کرد و از افشاى پاره ‏اى دیگر سرباز زد. چون او را از آن خبر داد، گفت: چه کسى تو را از این ماجرا آگاه کرده است؟ حضرت فرمودند: آن خداى داناى آگاه به من خبر داده است. »  (آیۀ 3 سورۀ تحریم )
      امام(ع) فرمودند: « رسول خدا زنی را متعه نمود. یکی از زنان حضرت مطلع شد و ایشان را متّهم به فحشاء نمود. رسول خدا(ص) فرمودند: این کار حلال است. این ازدواجیست به صورت موقّت. تو این قضیه را مخفی بدار. اما آن زن به یکی دیگر از زنان حضرت خبر داد. پس خداوند آن آیه را نازل فرمود. »
 
      4 - جابر بن عبد الله انصاری می گوید: ما در زمان رسول خدا(ص) و نیز در زمان ابوبکر مُتعه می کردیم تا زمان عمر که عمر آن را ممنوع کرد.

      5 - با أسناد زیادی روایت شده که از حضرت صادق(ع) پرسیده شد: آیا آیۀ مُتعه نسخ شده است؟ حضرت فرمودند: « نه نسخ نشده است و اگر عمر از آن جلوگیری نکرده بود هیچکس جز شقی زنا نمی کرد. »

      6 - شخصی از مخالفان اهلبیت نزد امام باقر(ع) آمد و گفت: نظرت در باره مُتعۀ زنان چیست؟ امام باقر(ع) فرمودند: « خداوند آن را در کتابش و در سنّت پیامبرش حلال نموده پس تا روز قیامت حلال است. » او گفت: آیا مثل تویی چنین می گوید در حالیکه عمر آن را حرام کرده است، امام(ع) فرمودند: « اگر چه چنین کرد اما حرف من همان است که گفتم. » او گفت: پناه می برم به خدا که چیزی را که عمر حرام کرده، حلال می دانی. امام(ع) فرمودند: « پس تو بر نظر رئیست باش و من هم بر نظر رسول خدا... »

      7 - شیخ مفید(ره) به نقل از شیخ صدوق(ره) به اسناد خود روایت نموده که:
امیرمؤمنان علی(ع) زنی از خاندان بنی نهشل را در کوفه مُتعه نمود.

      8 - امام رضا(ع) در نامه ای که برای مأمون عبّاسی نوشتند و اسلام را برایش تشریح نمودند می فرمایدند:
« اعتقاد به اسلام، شهادت به وحدانیت خداست و... » تا می رسد به اینجا که « ... و حلال دانستن دو مُتعه ای که خداوند در کتابش نازل فرموده و رسول خدا در سُنّتش جاری نموده است یعنی مُتعۀ زنان و مُتعه حج... »

      9 - امام صادق(ع) می فرماید: « از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان ندارد و مُتعه ما را حلال نمی داند. »

      10 - امام صادق(ع) فرمود:
« اینکه خدای عزوجل در آیۀ 35 سورۀ مبارکۀ فاطر می فرماید: مَا یَفتحُ الله لِلناس مِن رَحمَة فلَا مُمسِک لَها... یعنی  هر رحمتى را که خدا براى مردم بگشاید، بازدارنده ‏اى براى آن نیست‏، یکی از مصادیقش مُتعه و ازدواج موقّت است.

      11 - امام محمد باقر(ع) فرمودند: « مرد متأهل اگر بخواهد می تواند مُتعه کند اگر چه در شهر خودش باشد و با همسرش اقامت داشته باشد.

      12 - از امام صادق(ع) پرسیده شد: چه تعداد از مُتعه حلال است؟ فرمودند: هر قدر خواستی.

      13 -  امام صادق(ع) فرمودند: برای مرد مستحب است که نکاح مُتعه انجام دهد. دوست ندارم مردی از شما از دنیا برود مگر اینکه یک مرتبه هم که شده مُتعه گرفته باشد.

      14- از امام صادق(ع) در باره مُتعه سؤال شد، حضرت فرمودند: « دوست ندارم فردی از شما از دنیا برود و روشی از روش های رسول الله(ص) را عمل نکرده باشد.

      15- محمد بن مسلم گفت: امام صادق(ع) به من فرمودند: « آیا تا به حال مُتعه کرده ای؟ عرض کردم: نه، حضرت فرمودند: از دنیا نروی تا اینکه سنّت پیامبر(ص) را زنده کرده باشی.

      16 - اسماعیل هاشمی گفت: امام صادق(ع) به من فرمودند: « آیا از وقتی که از کنار همسر خود بیرون آمده ای متعه کرده ای؟ عرض کردم: با زنانی چند که در کنارم هستند خدا مرا از آن بی نیاز نموده است، حضرت فرمودند: اگر چه بی نیاز هستی امّا من دوست دارم که سنت رسول الله(ص) را زنده بداری. »

       17 - اسماعیل جُعفی می گوید: امام صادق(ع) به من فرمودند: « ای اسماعیل امسال مُتعه داشته ای؟ » عرض کردم بله، حضرت فرمودند: « مقصودم مُتعه حج نیست » عرض کردم: پس مقصود شما چیست؟ حضرت فرمودند:      « مُتعه نساء، یعنی ازدواج موقّت را می گویم. » عرض کردم: بله با دختری بربری و نیکو صورت. حضرت فرمودند: « ای اسماعیل مُتعه کن با هر چه که یافتی اگر چه زنی سندی باشد »

       18 - ابا بصیر میگوید: خدمت امام صادق(ع) رسیدم، حضرت از من سؤال فرمودند:
« آیا از وقتی که از کنار همسرت بیرون آمده ای مُتعه کرده ای؟ » عرض کردم: نه، حضرت فرمودند: « برای چه؟ » عرض کردم: پولم کم بود و به این کار نمی رسید. حضرت دیناری به من دادند و فرمودند: « تو را قسم می دهم که به منزل نروی مگر اینکه به مُتعه عمل کرده باشی » ابی بصیر گفت: همین کار را کردم.

       19 - عبدالله بن سنان می گوید: امام صادق(ع) فرمودندند: « خداوند هر شراب مست کننده را بر شیعیان ما حرام کرده، در عوض آن، مُتعه را برای آن ها قرار داده است. »

        20 - از امام باقر(ع) نقل شده است که رسول خدا(ص) فرمودند: « وقتی خدا مرا به آسمان بالا برد جبرائیل به من پیوست و گفت ای محمّد(ص)، خدا می فرماید: کسانی از امت تو که ازدواج موقّت کنند را مورد مغفرت ِخود قرار دادم. »

        21 -  بشر بن حمزه می گوید: در زمان امام باقر(ع) یکی از رجال قریش به من گفت:  دختر عموی من که دارای مال بسیار بود دنبالم فرستاده، پیغام داد: که تو می دانی چقدر برای من خواستگار آمده و من همه را جواب ردّ داده ام و نیز دنبال تو نفرستادم به خاطر رغبت به مردان، امّا شنیده ام که خدا مُتعه را در کتاب خود حلال دانسته و رسول خدا نیز آن را در سنّت خود جاری ساخته است، امّا عمر آنرا حرام دانسته و من می خواهم خدا و رسولش را اطاعت نموده و عمر را عصیان نمایم پس تو مرا مُتعه نما، به او گفتم: اجازه بده تا خدمت امام باقر(ع) برسم و از او سؤال کنم. خدمت حضرت رسیده و مشاوره گرفتم. حضرت فرمودند:  « این کار را بکن. » در نقل کتاب کافی آمده که سپس امام(ع) این گونه دعا فرمودند: « صَلی الله عَلیکُما مِن زَوج، یعنی درود خدا بر شما دو همسر »

        22 -  علی سائی می گوید: به امام موسی کاظم(ع) عرض کردم: من زمانی مُتعه می کردم اما بعد آنرا خوش نداشتم و بدم آمد و به فال بد گرفتم، از این رو با خدای خودم بین رکن و مقام عهد بستم که دیگر نکنم و نذر کردم که اگر بار دیگر متعه کنم روزه بگیرم، ولی بعد برایم سخت شد و از عهد خود پشیمان شدم و قدرت ازدواج علنی  و دائم را نیز نداشتم. حضرت فرمودند: « با خدا عهد کرده ای که اطاعتش نکنی؟! به خدا قسم اگر اطاعتش نکنی معصیت کار خواهی بود »

        23 - محمد بن مسلم ثقفی نقل می کند که وقتی از امام صادق(ع) سؤال شد: مقدار مهر در ازدواج موقّت چقدر باید باشد؟ حضرت فرمودند: « به هر مقداری که هر دو به آن راضی شوند و تا هر زمانی که هر دو تعیین کرده باشند. »

        24 -  سماعه می گوید: فردی از امام صادق(ع) مسائلی را سؤال کرد تا اینکه گفت: اگر در عقد موقّت، زن شرط کند که هر لذّتی که می خواهی از من ببر ولی با من آمیزش نکن، آیا این شرط درست است. امام فرمودند: « بله تنها آن مقداری که شرط شده است حق مرد است. »

       25 - علی بن یقطین می گوید: از امام موسی کاظم(ع) در مورد مُتعه سؤال کردم حضرت فرمودند:
« تو را با مُتعه چه کار که خدا از آن بی نیازت کرده است؟ » عرض کردم: فقط می خواهم بدانم. حضرت فرمودند: « مُتعه در کتاب علی(ع) هست. »

        با توجه به روایت شماره 16 که امام با وجود بی نیازی جنسی شخص به خاطر داشتن همسرانی باز هم او را به انجام مّتعه سفارش نمودند، علما فرموده اند معلوم می شود علت این که اینجا امام کاظم(ع)، علی بن یقطین را از این کار بازداشتند به خاطر موقعیت خطیر او بود، زیرا او وزیر هارون الرّشید بود و هارون او را از خود می دانست و او برای خدمت به خلق خدا به دربار هارون رفته و سخت تقیَّه می کرد و شیعه بودن خود را مخفی می داشت و انجام مُتعه از طرف او شیعه بودنش را بر ملا می ساخت و خطر عظیمی برای خودش و شیعیان امام پدید می آمد.

      26 - سهل بن زیاد می گوید: از چند نفر از اصحاب امام صادق(ع) شنیدم که به اصحاب خود می فرمودند:
« در مکه و مدینه، متعه را به من ببخشید »  زیرا با من در رفت و آمد هستید و می ترسم شما را بگیرند و اتّهام زنا بزنند و بعد بگویند این ها اصحاب جعفرند »

      شیخ مفید می گوید: اصحاب ما گفته اند که علت نهی امام صادق(ع) از مُتعه کردن در مکّه و مدینه این بود که أبان بن تَغلب که از یاران و راویان حضرت و ثروتمند نیز بود، زنی را در مکّه مُتعه کرد ولی آن زن برایش نقشه کشید و توانست او را در صندوقی حبس کند، آنگاه چند حمال آورد و صندوق را به باب الصّفای مسجد الحرام آوردند و به ابان گفتن: اینجا باب الصّفا است تو را آورده ایم این جا و می خواهیم فریاد بزنیم که این ابان بن تَغلب است و می خواست با زنی زنا کند، پس أبان با پرداخت 10،000 درهم به آنها خود را آزاد کرد، چون این خبر به امام صادق(ع) رسید به اصحاب فرمود: « در مکّه و مدینه مُتعه را به من ببخشید »

      اجمالاً نتیجه‌ای که از هر یک از روایات فوق الذّکر حاصل می شود را در اینجا متذکّر می شوم و از خوانندگان محترم و بزرگوار هم می خواهم که در راستای هر چه پر بارتر شدن این موضوع اگر مطلب و برداشت خاصّی از روایات قوق به ذهنشان تداعی می کند بیان بفرمایند

      1 -  آیه 24 سوره مبارکه نساء نشانگر حلّیت ازدواج موقّت است.
      2 -  رسول خدا پس از اعلام حلّیت مُتعه هرگز آن را تحریم نکرد.
      3 -  خود پیامبر(ص) با وجود همسران دائم، مُتعه نمودند.
      4 -  اصحاب پیامبر(ص) نیز تا زمان عمر مُتعه می کردند.
      5 -  آیۀ مُتعه هرگز نسخ نشد و عمر به رای خود مُتعه را ممنوع کرد.
      6 - مُتعه تا قیامت حلال است.
      7 - امیر مومنان علی(ع) نیز در کوفه مُتعه داشته اند. بر خلاف تهمتی که برخی اهل سنّت به ایشان می زنند و روایاتی که از زبان ایشان جعل کرده اند که پیامبر(ص) در جنگ خیبر یا فلان جا مُتعه را تحریم نمود.
      8 - حلّیت مُتعه از احکام قطعی خداوند در کتابش و سنّت رسولش می باشد.
      9 -  اعتقاد به حرمت مُتعه با تشیُّع امامی سازگار نیست.
      10 - مُتعه رحمتی است از جانب خدا برای بندگانش و کسی حق ندارد مانع آن شود.
      11 - مرد متاهل اگر چه همسرش در دسترسش باشد باز هم می تواند مُتعه کند.
      12 - از نظر تعداد محدودیتی در مُتعه نیست.
      13 - شایسته است که انسان هر یک از سنّت های رسول خدا(ص) را در طول زندگیش انجام دهد که یکی از آنها مُتعه است.
      14 - پس نتیجتاً انجام مُتعه و لو یک بار در مدّت عمر سفارش شده است.
      15 - انجام این سنّت رسول خدا(ص) مورد تاکید اهل بیت عصمت و طهارت می باشد حتی اگر فرد متاهل بوده و از نظر جنسی نیز بی نیاز باشد.
      16 - کراهتی که در ازدواج دائم با بعضی اقوام خاص روایت شده در ازدواج موقّت وجود ندارد.
      17 - سفارش مُتعه به متأهّلی که از خانواده اش دور شده است و کمک مالی به وی برای انجام امر مُتعه.
      18 - خداوند متعال لذّت حلال مُتعه را برای شیعیان قرار داده است و در عوض لذّت حرامی که از شراب های مست کننده حاصل شود.
      19 - اهل سنّت نوعی شراب مست کننده به نام نَبیذ را حلال می دانند و در ورایات دیگر هست که مُتعه در عوض نَبیذ به شیعیان داده شده است.
      20 اهل مُتعه مورد غفران خداوند هستند.
      21 -  مرد و زنی که برای رضای خدا و مخالفت با دشمنان خدا، پیوند ازدواج موقّت انجام می دهند لایق درود امام معصوم می گردند.
      22 -  انجام مُتعه اطاعت از خداوند است و نذر و عهد برای ترک این اطاعت باطل است.
      23 - میزان مهریه در ازدواج موقّت هر مقداری که دو طرف توافق کنند می تواند باشد.
      24 - اگر در عقد ازدواج موقّت زن شرط کند که مرد با وی آمیزش نکند. مرد حق ندارد چنین کند.
      25 - همانطور که در ذیل احادیث 25 و 26 ذکر شده، اگر جاهایی هم از ازدواج موقّت نهی شده مصلحتاً و به صورت موردی بوده و نه بطور کلی و عمومی.
      26 - در محیط های سنّی نشین که مُتعه را حرام می دانند و احتمال دارد انسان به اتّهام زنا مورد تهمت قرار گیرد و خطرات جانی یا آبرویی برایش پیش بیاید لازم است از آن صرفنظر نماید.
...منبـع...
12 حدیث اول از جلد 21 وسائل الشیعه
و باقی احادیث از رسالةُ المُتعه شیخ مفید





نوع مطلب :
برچسب ها :

 
   

گالری عکس بازیگران سینما

کتابخانه الکترونیکی

قالب وبلاگ

گرافیک کامپیوتری opengl